fredag 23 oktober 2009


Polarna Isac & Sixten krokar muntert arm på lekmattan bara någon timme innan det fruktansvärda beskedet! Under tiden som de bl.a. lekte så fick en mamma massage i taget medans den andra tog han om pojkarna (vilka skötte sig exemplariskt).
Ett stort varmt tack till Mia & polaren Isac för den otroligt söta hund-nallen vi fick här på sjukhuset igår samt den ovärdeliga hjälpen med tvätten! Vi är evigt tacksamma!
Och tusen tack alla ni andra vänner & bekanta som hört av er med omtanke & värme!
Sixten mår bra, han är pigg & glad som vanligt, med andra ord lyckligt ovetande om vad som ska hända. Han är jätteduktig när han ska undersökas eller få medicin - en liten tapper hjälte! Sixten får blodtryckssänkande medicin vilken gör att han blir kallsvettig över hela kroppen. Så för att han ska må så bra som möjligt fixade jag igår en badbalja så att han kunde få ett långt, varmt bad med lite massage av mig efteråt. Detta var mycket uppskattat av lillprinsen! Operationen av hans hjärta är planerad till onsdagen i nästa vecka (28/10) & som det ser ut nu så kommer han (vi) ligga inlagd här fram tills dess samt ca 10 dagar efter. Kortfattat så har han bl.a. ett hål inuti hjärtat som gör att icke-syresatt blod trycks in i den delen av hjärtat som ska skjutsa iväg syresatt blod via aortan ut till kroppen (bl.a. hjärnan). Detta gör då att han ibland inte får syre till hjärnan & svimma av. Detta växer inte bort av sig själv utan kommer bara att bli värre om inget görs nu...
Just nu sover de flesta här på avd. men snart drar en ny dag igång med läkarbesök, provtagningar & kontroller. Sixten snusar gott i en lånad vagn efter att ha fått lite extra ersättning eftersom min mjölk inte räcker helt till & Jonas snarkar rytmiskt i andra sidan av rummet. Jag som ALDRIG tidigare har haft svårt för att sova, vad som än hant, har nu jättesvårt för att somna igen om jag väl somnat & sen vaknar. Då kommer alla dystra, svarta tankar & floderna av tårar... På dagarna är det hela tiden ngt som händer & jag har fullt upp med att pyssla om Sixten, varpå jag kan skjuta bort dem men på natten går det inte alls... Idag ska vi bl.a. få besöka intensivvårdsavd. där Sixten kommer att vakna upp efter operationen (i kuvös) & få tillbringa ca de två dygnen där efter. Detta för att Sixten inte ska vara det första barnet vi ser på detta sättet, vilket annars kan bli en chock i sig.
Jag bloggar igen när jag kan.
Sköt om er alla!

3 kommentarer:

  1. Åh jag tänker så på er.. var rädda om varandra, och sköt om er...finns det något jag kan göra är det bara att höra av dig. Många kramar från oss!!!!!

    SvaraRadera
  2. Ni finns i mina tankar!! Hoppas allt går bra och bara hör av er om ni behöver hjälp med något! Många kramar

    SvaraRadera
  3. Anonym23/10/09

    Hej fina ni! Jag antar att det är lättast att få tag på dig Sara via den här fina Sixten-bloggen. Hela min kropp skriker när jag läser det du skrivit! Nilla ringde och berättade och vad kan jag säga? j-vla h-lvetes förb-nnade sk-t p-ss och en massa tårar! Ni är underbara och Sixten är stark. Jag och familjen skickar våra varmaste och mest kärleksfulla tankar till er i allt detta svåra. Jag kommer föjla vad som händer lille prinsen på bloggen och be för Sixten på onsdag tillsammans med en hel hög med människor som älskar er och tänker på er!
    Tina

    SvaraRadera