fredag 16 oktober 2009

Boktips!


För er som är småbarnsföräldrar vill jag varmt rekomendera denna bok: Växa & upptäcka världen - sju utvecklingssprång under barnets första levnadsår (Hetty van de Rijt & Frans X. Plooij). Denna bok hjälper dig att förstå varför ditt barn kan ändra beteende totalt från den ena dagen till den andra. Jag med flera andra nyblivna föräldrar tycker att den är väldigt bra. Själv tycker jag att jag har fått mycket stöttning genom att läsa den & förstå att så som Sixten "beter" sig periodsvis är det inget fel i, utan snarare ett gott tecken eftersom han utvecklas mentalt så som barn bör göra under första året. Men om man inte vet hur barnets utveckling ser ut första året, vilket jag inte gjorde innan jag köpte denna bok, så kan man bli lätt orolig & enormt frustrerad som förälder. För som sagt så vänds hela barnets beteende upp & ner på en dag, de flesta rutiner som fungerade ena dagen fungerar inte alls nästa dag... En sådan fas är lilleman inne i nu vilket kan kännas lätt påfrestande emellanåt, men eftersom jag vet att det är övergående (om än på en period av några veckor) så kan jag landa i det & bara lugnt konstatera att var sak har sin tid & just nu behöver Sixten ha mig väldigt nära. Nu ska jag krypa i säng (för en gång skull somnade jag inte när jag nattade lilleman) så nu har jag fixat med allt möjligt som jag inte hinner med på dagtid i vanliga fall. Må väl & sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar