söndag 14 mars 2010

Ingen hejd!

För ett par veckor sedan var jag mycket bekymrad över Sixtens humör p.g.a. att allt som tidigare fungerat så bra var bara helt åt pipsvängen fel! Han var sur och skrek i högan sky stup i kvarten... Jag tog då fram min lilla barnbibel (boken som beskriver barnets sju första utvecklingssteg) och konstaterade att Sixten borde befinna sig precis innan ett nytt utvecklingssrpång. Precis innan ett sådant språng inträffar en orolig period där barnen i princip kan bli som förbytt. Jag lugnade därefter ner mig något, försökte att vila i denna informationen samt förbereda mig mentalt på ytterligare en prövning. Denna stormiga fas höll i sig i knappt 3 veckor och i förra veckan påbörjades formligen en utvecklingsexplosion hos Sixten - han visar upp den ena färdigheten efter den andra varje dag!! Han klapp vattenflaskan en dag och kunde då dricka själv på momangen, han har kommit på att man kan vinka till varandra vilket han övar frenetiskt på, han ställde sig upp själv i sängen, han har förstått att eluttag inte är något bra och tittar därför bara på dem med rynkad panna för att sen hasa iväg åt motsatt håll (då har jag ändå bara behövt säga till honom tidigare i vanlig samtalston), han pekar på allt och säger "Titta!" (med en lätt amerikansk brytning!), han kommenterar med hmm:ande och glada tillrop när jag läser böcker för honom och nu idag har han börjat att ställa sig upp mot möblerna och mig (han har övat ett par dagar men inte riktigt fått in snitsen)! WOW! Så här får ni ett smakprov på Sixtens färdigheter med att ställa sig upp själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar