söndag 28 mars 2010

Cylinderformade...

...föremål verkar var Sixtens grej just nu! I morse roade han sig länge och väl med att kika på mig genom ett liggunderlag och nu i e.m. har han jagat fram och tillbaka i sin lektunnel från IKEA (jag har haft den till att träna agillity med Selma tidigare... den är dock fräsch och ren...). Fram tills härom dagen har jag vid flera tillfällen legat som Nalle Puh i den ena änden med tunneln kring midjan medan Sixten har suttit utanför den andra änden och inte riktigt klarat av att ta sig in. Men nu tar han sig fram utan problem, självklart hasandes på sin rumpa! När vi var ute på vår dagliga e.m.promenad så passade vi på att titta på när den årliga påsktraditionen att slå katten ur tunnan gick av stapeln. Efteråt fick Sixten klappa en häst (d.v.s. att han storögt rörde vid den ett par gånger) för första gången. Under själva mötet med hästen var han mållös men direkt efteråt började han prata bestämt med mig medan han fortsatte att iaktta hästarna. Tänk om jag kunde förstå vad han sa! Förmodligen ville han berätta vilken enorm upplevelse det var för honom att träffa på denna häst och få komma så nära, hästar är ju stora respektingivande djur. Sixten pratar numera mest hela tiden och han gör det på ett sådant sätt som om att allt han säger är fullt föståligt för den som han pratar med, så det är bara att hänga på, försöka leva sig in i vad han funderar över och svara honom därefter. Just nu pratar vi här hemma mycket om små detaljer som Sixten lägger märke till så som små skruvar och spik, stora krokar, hörn på golvlisterna, golvsprickor, mattfransar, handtag, skåpknoppar m.m.! Han är i en helt ljuvlig ålder nu och upptäcker mer och mer hela tiden, vilket han ju då självklart berättar för alla som vill lyssna! Min lilla älskling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar