tisdag 27 april 2010

Betessläpp!





Hi, hi! Idag körde jag och Sixten till Svalöv och tittade på de lyckliga korna från Svalövs lantbruksgymnasium som släpptes ut på grönbete. Och vi var ju inte ensamma direkt om att vilja titta på dessa ystra kossor, vi var ungefär ett 1000-tal personer i publiken! Där fanns människor i alla åldrar, underbart att se ett helt gäng pensionärer i sina rullstolar längst fram vid staketet med värmande filtar över knäna! Jag och Sixten kommer tillbaka nästa år men jag hoppas då att vädret blir lite mildare så att en picknick kan sitta på sin plats efteråt, idag blåste det ordentligt kallt och regnet hängde i luften. Men kossorna struntade i vädret, de var överlyckliga över att få komma ut från stallen! Hittade ett reportage på Hd som ni kan kolla på om ni vill http://hd.se/svalov/2010/04/27/korna-slapptes-los-och-slappte/ annars kan ni ju kolla in min skakiga amatörfilmning med mina spontana kommentarer... När alla hundra dagisbarnen runt om oss ropade "Nu kommer dom!" så drogs jag med i euforin och ropade detsamma minst lika högt och med nästan samma entusiasm! Sen när jag i ögonvrån ser att tre småttingar snett framför mig är på väg att trilla genom staketet ut i hagen, p.g.a. av alla de andras iver och trängsel för att se korna, så tar jag tag i dem och hojtar till att "Akta nu!" - den slumrade läraren vaknade för en kort stund till... Efter att Sixten fått tittat på kossorna, fåren, de ursöta kalvarna och lammen samt att vi insupit gösseldoft för en bra tid framöver så körde vi hem och åt lunch. Det är svårt att säga i vilken grad Sixten uppskattade "evenemanget" men det var nog en upplevelse för honom, han var stundtals helt mållös (händer inte så ofta numera) och bara iakttog allt omkring sig med stora ögon. Men ett är säkert och det är att hans mamma gillade det hela skarpt! Efter lunchen drog vi iväg till mamma/mormor för att lämna igen bilen och tog oss sen tillbaka in till stan för att gå på Babycafé. Sixten härjade på där i 1,5 timme och efter att han ätit mellis så stoppade jag honom i vagnen och gick ut. Det tog inte många minuter innan han sov som en sten och det fortsatte han med i 3,5 timme (han fick tyvärr bara sova 20 min under f.m. vilket blev allt sen han vaknade kl. 05.15 imorse, så e.m.-sömnen var välbehövd)! Därför kunde jag ta en god kaffe (och en smarrig brownie med grädde) på Maddes uteservering (lite i kyligaste laget) och läsa tidningen. Jag hann även med att handla skor, handla mat på City Gross, ta mig hem samt laga mat och när den var färdig så vaknade lillprinsen helt lägligt. Efter kvällsmaten så har vi lekt och busat en massa så här ser ut som om det briserat en bomb i lägenheten, men kul hade vi! Efter att vi läst ett par sagoböcker och sjungit smärre innehållet i en barnsångbok, så sover Sixten nu för natten. Jag ska bara kolla runt lite på nätet innan jag börjar röjningsarbetet här hemma... Sen blir det ett avsnitt av Ghost whisperer innan jag kryper i säng. En dag med massa livsglädje är till ända! Må väl mina vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar