måndag 8 november 2010

Lördagen i Sthlm


Sixten i bollhavet samt pappa/morfar med Sixten + Emil och Emma på Nationalmuséets restaurang (ingen satt still på något av fotona så det fick bli ett suddigt).

När vi alla kommit upp (Sixten sov till 7-tiden), ätit frukost, fixat med morgonbestyr och så vidare, så tog vi oss en promenad genom ett kallt men soligt Stockholm city ut till Skeppsholmen (vilken vi promenerade runt) för att sen äta lunch med pappa/morfar och Ewa på Nationalmuséet. Det var mycket trevligt och gott! Efter det tog jag och Sixten oss en promenade tillsammans med Emil och Emma till Söder men vi stannade till i Kungsträdgården på vägen för att leka en stund (där fanns en del aktiviteter för barn eftersom det var höstlov). Sixten fick prova på att rumla runt i ett bollhav inuti en stor uppblåst pumpa (!) men han tyckte inte att det var speciellt kul. Däremot hittade han en hockeypuck en bit därifrån som tillhörde ett spel och den var fenomenalt rolig att gå omkring med. Väl uppe på Söder stannade vi till i en lekplats för att Sixten skulle få spralla av sig riktigt ordentligt och när vi i princip provat alla lekredskapen och skulle leta rätt på ett mysigt fik för att värma på, så upptäcket vi att vi fått punka på vagnen - antiklimax... Så det fick bli en fika på närmsta fik (vilket ändå var mysigt) för att sen tråckla oss ner och upp på tunnelbanan via diverse "kisse-hissar" för att slutligen komma hem till Kungsholmen igen. Väl hemma hos Emil och Emma hem var det dags för kvällsmat samt kvällsbad för lilleman. När Sixten somnat så tittade vi andra tre på "Så mycket bättre" (Tv4) vilket var mycket bra - rekomenderat för er som gillar musik! Sen kunde vi inte slita oss från ett program om dansgruppen Bounce så vi var ordentligt trötta när vi kröp i säng. Morgonen därefter började som vanligt efter Sixtens inre väckarklocka (05.00) och efter att ha packat, ätit frukost och sagt hej då till Emil och Emma bagav vi oss till Centralen för att åka hem. Sixten sov första timmen på tågresan och dessvärre blev jag fruktansvärt åksjuk ungefär samtidigt som han vaknade... Jag har aldrig förr varit åksjuk och detta var något helt fasansfullt... Jag kunde inte förstå hur jag skulle reda ut att ta hand om både mig själv och Sixten på ett krängande tåg, när han ville vara uppe och röra sig och ha mat medans allt jag ville var att låsa in mig på toan och kräkas... Men vi kom hem och Sixten var jätteduktig för att vara så liten och sprallig! Det var verkligen jättekul att komma till Sthlm och att få träffa Emil och Emma samt pappa och Ewa, men det var också skönt att komma hem. Mamma/mormor och hennes väninna Ingegerd var så snälla och kom hem till oss så att jag kunde ta en dusch och koppla av en stund efter den grymma hemresan. Idag har jag varit på jobb och Sixten har varit hos dagmamman - så nu har vardagen börjat igen. Men det är bara sju veckor kvar innan det är dags för 19 dagars jullov! Nice! De dagarna kommer dock att spenderas på hemmaplan.

1 kommentar:

  1. Hoppas på en lekträff på ert jullov! Saknar er! Ser ut som ni haft det riktigt mysigt! Ja förutom åksjukan då!! Kram från Jessica och Neo

    SvaraRadera